Kajian "Indiana Jones dan Kerajaan Tengkorak Kristal"

1957, ketinggian Perang Dingin. Tentera Soviet, yang diketuai oleh Agent Spalco, menculik Marion Ravenwood, kekasih lama Indiana Jones, meletakkan profesor di hadapan pilihan: Ketidaksamaan dan kematian Marion, atau membantu perisikan Soviet untuk mencari Crystal Skull yang legenda sebagai pertukaran untuk kebebasan wanita.


"Kembali"

Pam-param-pam pam-pam-pam, pam-param-pam p-param-pam-pam. Untuk berfikir, dia sudah kembali! Seorang anak lelaki yang tidak mengenali jalang, dan dalam masa yang lama tidak remaja enam puluh lima bersedia untuk meletakkan kepalanya di rahang singa, jika itu membawa dia lebih dekat dengan peninggalan arkeologi yang lain. Kami ingin mengatakan bahawa kami tidak akan terkejut dengan kekangan, tetapi Indiana Jones tidak meninggalkan batu di batu kami. Saya mahu menjerit, melompat di belakang kerusi-kerusi berlengan dan dengan murah hati mandi orang di sekitar dengan pop-jagung: ini adalah Profesor Henry Jr, wanita dan lelaki!

Sebenarnya, sehingga sehingga tontonan, satu-satunya ketakutan adalah suasana yang terkenal "Indiana", cukup dalam gambar yang ada sekarang - berdasarkan penggelek. Bagaimanakah dia dapat dilihat pada usia yang matang dan pada skrin besar? Bukan anda untuk menterjemahkan Gavrilov ke dalam tiga belas tahun.

Untuk keseronokan, semua keraguan sia-sia. Ombak Kinoman dilancarkan lama sebelum akord pertama "March of the Seekers", dan bahkan pada kredit pembukaan, seperti dua tetes air yang sama dengan pembukaan "Perang Salib Terakhir" (yang biasa berayun dengan trilogi klasik umumnya banyak, dan ini tidak selalu dilakukan pada dahi, dan kadang-kadang dengan licik kuno - mereka katakan, tapi ingat, kenapa begitu, dan tidak cara itu?), tetapi sebaik sahaja Mount Paramount berubah menjadi timbunan kering angin sesuatu yang slylyachy. Di sini, anda hanya mahu mempunyai Steven Spielberg di tangan untuk bertanya - bagaimana ia dijanjikan untuk dilakukan tanpa komputer?

Bagaimanapun, perhatikan perkara-perkara kecil seperti itu segera berhenti. Memandangkan dalam erti kata literal perkataan, prolog peledak, tempo tidak melepaskan sehingga akhirnya, dengan hati-hati tidak membenarkan perpindahan asas semangat antara pengejar mengejar satu sama lain. Indiana entah bagaimana dari filem pertama menjadi standard tindakan inventif, dan bayangkan, walaupun selepas sembilan belas tahun dan selusin muncul tiruan dengan yakin memegang jenama itu. Sekiranya ia menjadi helah, ia akan berulang dan parodi selama bertahun-tahun, dan penonton akan menghembus nafas tanpa nafas, refleks memegang nafasnya.

Spielberg, yang harus diperhatikan, berubah menjadi suatu jalan yang berbahaya: ketika "Senjata Lethal" yang sama mendapat watak-wataknya yang tersendiri, termasuk kejahatan yang tidak dapat dielakkan - pembantu muda - untuk quadricwellnya sendiri, ia tidak terlihat begitu terang dan elegan sebagai kes pertama Riggs dan Merto. Tak perlu dikatakan, jauh sebelum perdana watak kecewa Shai LaBeouf, dia dilihat tidak hadir dengan bayonet, tetapi dengan perasaan tidak puas hati. Nah, apa jenis pasangan di Indiana Jones? Tidak, dia dapat mengingati Shorty Round dari Temple of Doom, tetapi dia seorang pelawak, dan Dog Williams saat ini (namanya Shayu) dikaitkan dengan fungsi seorang pengganti India.

Filem ini, bagaimanapun, berjaya dengan anggun mengelakkan salah faham. Bukan hanya itu, Anjing itu ternyata salinan meludah dari Marty McFly (viva 50's!), Secara terperinci melakukan apa-apa helah, jadi pada saat-saat ketika klodi atau kelam kabur dramaturgical menjernihkan di cakrawala, gambar itu bertindak dengan cara yang paling tidak dapat diprediksi dan ironisnya melepaskan keadaan. Nah, ini seperti perkara "Kissing off", jika anda suka.

Dan apa yang kita tidak katakan tentang akar kejahatan, anda fikir? Ia dilihat - penjahat pusat mendedahkan rakan senegara kita. Mari memboikot pawagam dan menulis petisyen yang marah kepada pengedar!

Jika anda benar-benar berfikir demikian, semaklah dengan segera doktor. Siapa yang anda harapkan untuk melihat dalam antagonis, jika tindakan berlaku dalam era McCarthyism? Menyembunyikan di Peru, penjahat fasis atau jatuh dari lelaki hijau langit? Sepenuhnya kepada anda, Ancaman Merah adalah imej kolektif yang sama seperti Mafia Sisilia. Tidakkah anda fikir bahawa seluruh Itali mengabaikan genre jenayah Hollywood? Adakah benar-benar mungkin untuk melakukan kesalahan di Cate Blanchett yang megah (dengan jujur, penjahat terbaik siri ini), dengan komander aksen yang menawan "Pergi!" Cukup bahasa Rusia Igor Zhizhikin dan membawa karut yang menawan tentang Kasih Stalin?

Mengganggu lebih baik di George Lucas, yang memberi jalan cerita, yang akhirnya kehilangan tiga pendahulu. Tidak, tidak, ia tidak buruk dan lebih hebat, ia hanya sukar untuk keluar daripada konteks umum dan ia kelihatan terlalu banyak mainan. Rupa-rupanya, kerana dia dan dilaporkan dari Cannes, memanggil filem itu "tidak perlu kesinambungan." Tetapi apakah dosa sebenar, walaupun dengan berakhirnya, "Indiana Jones" memberi peluang kepada banyak pengembaraan moden, dan keseronokan melihat wira yang dikasihi di skrin adalah setanding dengan ekstasi gemuruh dari tiang melodi:

Pam-param-pam pam-pam-pam, pam-param-pam p-param-pam-pam!