Bagaimana untuk mengurangkan kesakitan semasa bersalin?

Teknik-teknik kelonggaran dan pemahaman sifat sakit akan menjadikan penampilan bayi sebagai cahaya yang mungkin. Bagaimana untuk mengurangkan rasa sakit buruh ketika bersalin dan belajar untuk berehat?

Apakah tujuan bersalin?

Sejak zaman dahulu lagi, ibu-ibu dan mereka yang mengambil anak mereka telah berusaha mencari analgesik yang ideal. Penampilan analgesik sintetik dan anestetik memandang pandangan tentang melahirkan anak dan mengubah kebogelan. Apabila seorang wanita mempunyai kelahiran normal dan tidak rumit, persoalan keunggulan anestesia selalu dikaitkan dengan persoalan risiko. Lagipun, tidak ada ubat penahan sakit lagi, yang akan diiktiraf sebagai selamat dan tiada kesan. Dan kita mula berfikir lebih lanjut mengenai makna kelahiran tanpa rasa sakit. Lagipun, matlamat dalam melahirkan anak tidak mendapat keseronokan dan mengekalkan keselesaan seorang wanita. Matlamatnya adalah untuk melahirkan anak yang kuat dan menjadi ibu yang sihat, bahagia dan penyayang. Kelahiran semulajadi mengekalkan banyak kekuatan untuk ibu muda (fizikal dan moral), memberikan rasa kepuasan diri. Melahirkan adalah kegembiraan pengetahuan dan kreativiti sendiri, bertemu dengan anak. Ini ujian di mana anda mesti bertanggungjawab, membuat keputusan dan bertindak. Ini adalah pertumbuhan dan perkembangan peribadi. Itulah sebabnya persoalan kaedah semula jadi anestesia menjadi lebih mendesak.

Apakah kesakitan?

Mari kita cuba untuk mengetahui apa jenis kesakitan dalam melahirkan anak. Apakah sifatnya? Apa maksudnya? Jawapan kepada soalan-soalan ini akan membantu memahami bagaimana untuk mengelakkan kesakitan. Jadi, sakit selalu menangis dari tubuh tentang bahaya yang akan berlaku. Di dalam badan kita tiada reseptor kesakitan. Sebagai contoh, dalam otot terdapat reseptor regangan. Dengan kelebihan otot terdapat ancaman pecahnya, jadi isyarat dari reseptor peregangan akan pergi dengan kekerasan dan kekerapan yang akan kita rasakan sebagai menyakitkan. Otak itu memberi amaran kepada kami tentang bahaya yang berlebihan dan merobek kesakitan dan membuat kami menghentikan peregangan ini. Jika kita tidak menerima isyarat sakit ini, kita boleh merosakkan otot kita sendiri. Atau, sebagai contoh, dengan senaman yang berpanjangan, otot bekerja mula mengalami kekurangan oksigen. Dia juga mula memberi isyarat kepada otak. Isyarat ini dilihat oleh kita sebagai kesakitan dan memerlukan perubahan segera dalam beban. Kesakitan pada melahirkan anak membantu ibunya untuk mengarahkan dirinya dalam proses yang berterusan dan, jika perlu, mengubah tingkah lakunya. Melahirkan adalah ketegangan otot terkuat yang terlibat dalam kontraksi (otot membujur badan rahim) dan peregangan (otot cincin serviks, otot lantai panggul, tisu perineal). Tetapi ketegangan tidak sakit. Ambang sensitiviti kesakitan bukanlah nilai malar yang wujud dalam setiap orang (seperti yang biasanya dipertimbangkan). Bagi setiap daripada kita, ambang ini boleh berbeza-beza bergantung kepada keadaan organisma. Pada rehat, ia lebih tinggi, dan untuk merasakan kesakitan, kekuatan pengaruh yang lebih besar diperlukan. Dalam penggera, ambang ini dikurangkan. Itulah sebabnya ketakutan kesakitan menyebabkan kesakitan sangat. Kerana ketakutan adalah keadaan kebimbangan, di mana tahap hormon tekanan meningkat dan ambang kepekaan rasa sakit menurun (iaitu, tubuh menjadi sangat sensitif terhadap isyarat kesakitan). Dan badan kita, dalam keadaan tekanan, menerima kurang oksigen, mula mengalami hipoksia dan memberi isyarat kepada otak dengan rasa sakit. Merasakan sakit ini, seseorang mula menjadi lebih risau dan takut (terutamanya semasa melahirkan anak, kerana ada ketidakpastian di hadapan). Oleh itu, lingkaran setan ketakutan - ketegangan - kesakitan ditutup. Oleh itu, lama sebelum kelahiran seorang wanita adalah penting untuk mempersiapkan untuk memahami proses-proses yang akan berlaku di dalam tubuhnya. Untuk merealisasikan mekanisme kesakitan dan belajar untuk mengawal badan dan kesakitan anda. Ini adalah kursus latihan untuk melahirkan anak.

Sediakan sled pada musim panas

Secara semula jadi, penyediaan seorang wanita untuk kelahiran yang tidak menyakitkan semula jadi dan harmoni bermula jauh sebelum kelahiran, bahkan sebelum kehamilannya. Ya, ya! Persediaan bermula pada masa kelahirannya dan perkembangan seterusnya. Apabila ibu seorang gadis kecil (ibu masa depan) memberikan maklumat dan perasaan umum untuk melahirkan anak. Pemindahan ini berlaku terutamanya bukan melalui kata-kata, tetapi melalui perasaan dan emosi yang dialami ibu ketika bersalin, dan perkembangan anak perempuannya berikutnya. Lagipun, kanak-kanak sangat sensitif terhadap pengalaman kami, ia tidak boleh ditipu. Ini adalah rizab yang indah, yang boleh memberi ganjaran kepada kami ibu, dan kami - anak perempuan kami. Malangnya, tidak setiap orang menerima hadiah sedemikian daripada ibu. Lebih-lebih lagi, dalam wanita yang belum mendapat kelahiran yang dominan semasa kanak-kanak, sikap negatif terhadap melahirkan dan ketakutan terus diperkuat melalui cerita-cerita kenalan dan pembacaan pelbagai cerita. Di sini, sekolah-sekolah ibu bapa muda datang untuk membantu, di mana ibu-ibu masa depan mempelajari fisiologi proses kelahiran, peraturan hormon dan emosi mereka. Seorang wanita boleh membantu badan dalam persediaan untuk melahirkan anak, menjalani gaya hidup yang sihat, mematuhi pemakanan yang berasingan, melakukan latihan dan prosedur kebersihan. Memahami mekanisme hormon dan emosi kawalan kelahiran dan berlakunya kesakitan, wanita belajar untuk "memecahkan" lingkaran setan (ketakutan - ketegangan - kesakitan) melalui latihan khas untuk bersantai dan visualisasi. Teknik-teknik ini digunakan untuk melegakan ketakutan kelahiran yang akan datang, dan kemudian digunakan untuk kerja-kerja untuk bersantai diri dan pencegahan kesakitan. Pengetahuan mengenai proses-proses yang berlaku dalam persalinan membolehkan ibu-ibu membuat kemahiran pilihan tingkah laku dalam melahirkan anak dan penggunaan pelbagai postur, teknik bernafas, urut, interaksi dengan pasangan dan doktor. Mari kita pertimbangkan apa yang akan berlaku semasa melahirkan anak dan bagaimana anda boleh membantu diri anda sendiri.

Kelahiran bermula!

Anda faham bahawa sensasi yang luar biasa ini tidak pernah dialami sebelum ini (bagi mereka yang telah melahirkan, lebih mudah, mereka tahu sensasi ini dan tidak akan tersilap). Dalam satu tangan, pendatang baru lebih berat, kerana tidak ada kepastian bahawa ini adalah perkelahian yang benar, kerana sering kelahiran bermula dengan prekursor, yang, menurut sensasi dan intipati proses fisiologi, adalah pergaduhan yang sama, hanya tidak biasa dan tidak begitu sengit. Sebaliknya, lebih mudah untuk pemula, kerana mereka tidak mempunyai pengalaman negatif sendiri, yang secara automatik boleh "menghidupkan" keadaan ketakutan. dia boleh melakukan segala-galanya sendiri, anda hanya membiarkan dia melakukan kerja. Bayangkan bagaimana lehernya terbuka, senyum senyuman ini membantu leher untuk berehat, ia terbentang dengan mudah dan elastik, seperti otot bibir anda dalam senyuman. Aninisme tahu apa yang perlu dilakukan, ia tidak memerlukan kawalan, mempercayai proses, jadi apa yang anda rasakan? Ketegangan dalaman yang kuat, tekanan adalah kerja, tugas anda adalah untuk menyediakan kerja (uterus) dengan keadaan kerja yang selesa.

Apa keperluan rahim dan bagaimana anda boleh membantu dia

♦ Akses berterusan udara segar ke "tempat kerja": pernafasan mendalam anda akan memastikan bekalan oksigen yang tidak terganggu ke otot-otot rahim.

♦ Nutrien tetap "pekerja": pembekalan nutrien ke saluran darah adalah diperlukan untuk otot untuk tenaga kontraksi. Apabila anda tenang dan bersahaja, saluran darah memberikan otot rahim dengan segala yang diperlukan. Dalam keadaan tekanan, kontrak darah, otot akan menderita, dan menghantar impak sakit kepada otak.

♦ Membersihkan "tempat kerja" serpihan: nutrien sisa - metabolit - mengganggu kontraksi otot yang berkesan dan regangan mudah otot serviks Semua metabolit terbawa dengan darah, yang bermaksud bahawa ini dapat dicapai dengan relaksasi dan pernafasan yang mengakibatkan aliran darah yang baik melalui rahim.

♦ Mewujudkan iklim emosi yang positif dalam "tempat kerja", suasana amanah dan sokongan. Rahim anda berfungsi dengan penuh dedikasi.

♦ Berhati-hati dengan tuntutan "pekerja": jika dia menghantar isyarat keletihan (rasa sakit atau tekanan stres yang berlebihan), cuba ubah posisi. Peralihan pusat graviti dapat memperbaiki keadaan.

♦ Jangan memandu seorang pekerja, lebih cepat - tidak bermakna lebih baik. Generasi tidak boleh menjadi sakit kerana hakikat bahawa mereka bertahan lama, tetapi mereka boleh menjadi berlarutan kerana kesakitan. Anak tidak boleh dilahirkan sehingga leher dibuka. (keanjalan, kelonggaran), tersenyum kepadanya, kerana senyuman anda adalah unjuran serviks. Dengan bibir berkerut dan gigi berkerut, kami cuba melawan kesakitan, tetapi kami melawan diri sendiri. Rakan kongsi yang bersedia akan membantu anda menggunakan semua teknik relaksasi

Sangat penting untuk berehat! Ini boleh dipelajari.

♦ Menjaga cairan amniotik anda. Sekiranya mungkin, janganlah menggunakan pembukaan cecair amniotik sebelum tahap kedua buruh, iaitu, sehingga leher sepenuhnya dibuka dan bayi cuba untuk muncul. Selagi gelembung utuh, anda tidak terhad dalam masa, dan leher terbentang di bawah tekanan lembut pad air - ini adalah sensasi yang lembut dan tidak menyakitkan apabila dibuka.

Kekuatan dan keanjalan cecair amniotik bergantung kepada metabolisma dan pemakanan semasa kehamilan dan, sememangnya, dalam mood semasa buruh. "Sokongan" dia pada saat-saat yang paling tertekan, dan dia akan memberikan anda rasa sakit pada tempoh pertama melahirkan. Jadi, dalam tempoh pertama perburuhan, apabila ada kontraksi, ibu tidak mempunyai masa untuk takut! relaksasi!

Apa yang membantu untuk berehat?

♦ Memilih kedudukan yang mudah. Selalunya kedudukan ini dengan pusat graviti yang dipindahkan (sama ada berbaring di sisinya, atau ketika berjalan, atau di semua empat). Sesetengah orang suka berpura-pura berlainan. Posisi boleh berubah semasa penghantaran. Pilih yang paling selesa untuk diri sendiri. Sangat membantu fitbol (seragam goyang di atasnya melegakan dan melegakan). Sekiranya anda melahirkan seorang pasangan, dia akan membantu untuk mendapatkan selesa atau menawarkan dirinya sebagai sokongan. Di sini, persiapan pranatal pasangan harus tidak kurang daripada wanita yang sedang bekerja. Dan yang paling penting, saling mempercayai dan saling memahami.

♦ Bernafas, bernyanyi, berdoa. Tugasnya adalah untuk bernafas tanpa berlengah-lengah dengan cara yang paling mudah untuk anda. Apabila daya perjuangannya hebat dan pada puncaknya nafas dipintas, anda boleh menggunakan nafas yang paksa (melalui bibir bengkak, bersuara pada vokal atau konsonan), nyanyian (ia akan menjadikan pernafasan berirama, dan liriknya boleh mengganggu anda), membaca doa. Sekiranya anda melahirkan seorang pasangan, pernafasannya yang tenang adalah pembantu anda. Dia boleh bernafas di sebelah anda dan menetapkan irama.

♦ Suhu yang selesa. Tubuh hanya boleh berehat pada suhu yang selesa. Jika ibu anda sejuk, anda perlu memanaskan badan (teh panas, mandi hangat, di dalam tab, di bawah selimut). Rakan kongsi boleh menggosok kaki.

♦ Air. Urut dengan aliran pancuran adalah ubat yang indah (urut perineum, perut, pinggang). Mandi hangat adalah cara terbaik untuk menghabiskan tempoh buruh pertama tanpa kesakitan.

♦ Autorealaxation. Jika anda pernah bermimpi berada di pantai, menutup mata anda dan tersenyum, maka anda sudah mengetahui unsur-unsur visualisasi dan autorelaxation. Tubuh akan merasakan apa yang anda mahu. Adalah baik, jika semasa hamil anda memberikan masa yang cukup, supaya semasa kelahiran, kelonggaran akan mudah bagi anda. Sekiranya melahirkan anak adalah rakan kongsi, suara tenang yang menenangkan pembantu yang yakin boleh menggantikan anestesia. Adalah sangat penting bahawa pasangannya sendiri adalah santai. "Adrenalin menular" - keseronokan pasangan boleh disebarkan kepada ibu. Sebaliknya, kelonggarannya akan berehat dan wanita itu bersalin.

♦ Urut dan urutan diri. Urut membolehkan anda melegakan otot-otot tegang badan. Relaksasi badan disebarkan ke organ dalaman. Mana-mana urut yang anda ada akan lakukan. Sangat bagus jika anda mengetahui titik-titik refleks atau mempunyai teknik sujok. Lebih baik lagi, jika anda membuat pembantu urut, kerana apabila mengurut sendiri, seorang wanita perlu mengetatkan tangannya, dan ketegangan ini boleh dihantar ke bahagian lain badan. Urut boleh diubah: kawasan kolar serviks, belakang bawah, tangan, kaki. Perkara utama ialah merasakan wanita itu dalam melahirkan anak, untuk memintanya irama relaksasi.

♦ Aromaterapi. Penolong yang baik untuk ibu-ibu yang berjaya mengenalinya sebelum melahirkan anak. Semua minyak yang membantu melegakan tekanan dan berehat semasa kehamilan mungkin membantu dalam melahirkan anak pada tempoh pertama. Semuanya adalah individu di sini, tetapi selalunya ia adalah lavender dan oren. Campuran stim (oren, kayu putih, ulas, melati), dicairkan dengan minyak alpukat, anda boleh melakukan urutan perut.

♦ Homeopati. Terutama secara individu, dengan syarat seorang wanita mempunyai peluang untuk merujuk homeopathnya semasa proses penghantaran. Actea racemosa yang paling biasa digunakan 15 (satu dos pada permulaan buruh menghapuskan ketakutan). Caulophillum 6 (menguntungkan kontraksi uterus berkesan), Gelsemium 15 (dengan pembukaan leher yang lemah), Chamomilla 6 (dengan penguncupan yang terlalu menyakitkan dengan kemarahan yang teruk). Sebagai peraturan, semua kaedah yang disenaraikan digunakan dalam agregat. Ibu merasakan bahawa dia memerlukan setiap saat. Perkara yang paling penting adalah untuk mempercayai diri sendiri! Apabila aktiviti buruh berlangsung, intensiti dan tempoh pengecutan bertambah, dan selang-selang di antara mereka berkurangan. Kadang-kadang pada akhir tempoh pertama kekerapan kontraksi mungkin berkurangan. Ini adalah fasa pengurangan - jeda, yang mengambil tubuh selama 40 minit sebelum tempoh percubaan aktif. Lehernya tetap terbuka untuk 1-2 cm lagi.

Kami membuat usaha lebih mudah

Jadi, yang paling sukar (relaksasi dengan rahim yang tegang) sudah ada di belakang. Menjelang tempoh buruh kedua. Inilah fasa pengasingan (sebenarnya, kelahiran anak itu dalam erti kata yang kita biasa memahaminya). Fasa kedua, sebagai peraturan, berada di bawah pengawasan seorang bidan dan seorang doktor. Kanak-kanak itu melewati saluran kelahiran, yang boleh dilaraskan untuknya. Terutama jika ibu mempunyai peluang untuk menukar posisi. Adalah sangat penting bahawa dia sendiri boleh memilih kedudukan yang selesa untuk percubaan. Pada peringkat itu, organisma wanita menghasilkan sejumlah besar endorphin, analgesik onyolike, dan mereka membiak kepada batas tertentu: ibu mesti merasakan kerja buruh untuk mengubah kedudukan dan irama pernafasan. wanita itu dalam keadaan bersalin sepenuhnya dan menghilangkan kepekaannya, kerana kemudian anda boleh melewatkan isyarat nyeri tubuh tentang hipoksia atau ancaman pecah otot. Penting: endorphin tumpul sensitiviti kesakitan, tetapi tidak dengan Inilah sebabnya mengapa tidak disyorkan untuk menggunakan anestesia perubatan dalam peringkat kedua buruh. Ia sangat berbahaya bagi kedua-dua ibu dan bayi jika wanita anestetik itu memasuki tahap kedua melahirkan anak. Oleh itu: analgesia utama dalam tempoh kedua adalah endorfin. mereka perlu tenang secara emosi (tidak ada tempat untuk ketakutan lagi, kita memerlukan sikap yang positif untuk bertemu dengan anak-anak awal - tahap percubaan adalah jangka pendek). Dalam jangka masa antara percubaan (1-2 minit) ibu tidak biasanya merasakan apa-apa. Ini adalah masa untuk pernafasan dan autorelaxation yang tenang. Relaksasi akan memperoleh semula kekuatan dan meningkatkan ambang sensitiviti kesakitan. Apabila permulaan perjalanan bermula (tanpa mengira sama ada bidan itu berkata untuk menolak atau tidak), tugas anda bukan untuk menahan nafas anda, kerana pernafasan adalah oksigen dan pemakanan untuk otot bekerja dan tisu perineal yang meregang!

Semasa percubaan, pelbagai jenis pernafasan boleh digunakan

♦ Jika bidan mengesyorkan tidak membesar-besarkan, gunakan pernafasan cetek, di mana tidak ada tekanan diafragma di rongga perut (bernafas dengan "anjing", menangis).

♦ Jika anda perlu menolak, penekanan adalah pada pernafasan perlahan. Dalam kes ini, diafragma menekan ke atas rongga perut, membantu bayi dilahirkan (meniup lilin, menaikkan bola, letupan keluar). Pernafasan yang betul akan membantu tisu-tisu karsin untuk meregangkan dalam masa dan bukan untuk merobek. Di samping itu, anda boleh menggunakan kompres panas pada kencing dan garam mandi.

Tempoh kelahiran ketiga

Dan sekarang bayi itu dilahirkan! Anda memegangnya terhadap anda, letakkan di dada anda! Rasa kebahagiaan ini merangsang pembebasan yang kuat ke dalam aliran darah seorang wanita oxytocin (hormon yang mengurangkan rahim). Ini adalah ikrar pemisahan yang mudah dan tidak menyakitkan dan kelahiran plasenta - peringkat ketiga buruh. Kesakitan hanya wujud dalam rintangan. Kegembiraan hanya diterima. Malah peristiwa yang penuh dengan rasa sakit, Menjadi gembira, Apabila kita menerima mereka dengan hati yang terbuka. Puisi ini oleh J. Rumi sangat konsisten dengan idea kelahiran semulajadi secara umum: idea penerimaan, penemuan dan kepercayaan. Percayalah sendiri, dengarkan tubuh awak! Ia akan memberitahu anda cara terbaik untuk membuang air kecil.